Kocka futók kelléktára, III. rész: Haverok, buli, sör

2012.04.07. 22:11 :: mICK

Miután a kütyük segítségével összegyűjtöttük az adatainkat, feltöltöttük, nézegettük, elemeztük az edzésnaplónkban, a következő lépés az, hogy ezeket az adatokat megosztjuk barátainkkal, ismerőseinkkel, ismeretlenekkel, a külvilággal.

A magyar Futótérkép

Mielőtt azonban belevágnánk, egy napirend előtti téma: bár jeleztem, hogy nem célom (mint ahogy nem is biztos hogy lehetséges) minden egyes webes edzésnapló bemutatása, BGy kommentje kapcsán arra gondoltam, hogy ebben az esetben érdemes kivételt tenni, hiszen magyar szolgáltatásról beszélünk. A Futótérkép.hu-ról van szó, ami az előző részben a térképek, útvonalak fejezetbe kívánkozik, de valahogy elsuhant a radar alatt.

A Futótérkép.hu futóútvonalak gyűjtésére és megosztására specializálódott hasonlóan, mint a WalkJogRun.net), csak éppen magyarországi központtal. A weboldalon bejelentkezés nélkül is böngészhetünk a térképen – és nem csak Magyarországon – a weboldal felhasználói által rögzített futóútvonalak között, egy-egy útvonalat kiválasztva pedig látható a térkép, a magassági szintek, az útvonal nehézségi besorolása. Az útvonalak GPX formátumban letölthetők, vagy közvetlenül is más weboldalakba, mondjuk egy blogba is linkelhetők.

Útrajzolás a Futótérkép.hu-n

Ha pedig regisztrálunk és bejelentkezünk (akár a Facebook fiókunkkal is), akkor mi magunk is rajzolhatunk kézzel saját, vagy importálhatunk GPX és TCX formátumú útvonalat. A térképrajzoláshoz pedig itt is rendelkezésünkre állnak a már megismert útra illesztés, út visszakövetés, út visszazárás funkciók. Sőt, a weboldal Facebook profilja szerint hamarosan további edzésnapló-funkciókkal fog majd bővülni a funkciók köre – ezzel kapcsolatban várható lesz itt a blogon egy különkiadás.

Fontos a jó társaság

Visszatérve eredeti témánkra, a szocializálódásra: bár a futás alapvetően nem csapatsport, viszont tömegsportként nagyon is jól funkcionál – és ez még akkor is igaz, ha csak virtuálisan tartozunk ebbe a tömegbe (előbb-utóbb úgyis valóságos találkozásba keveredünk majd :-)). A legtöbb edzésnapló lehetővé teszi, hogy ha nem is a nagyvilággal, de legalábbis ismerőseink válogatott körével megoszthassuk tevékenységeiket, belőlük merítve erőt, tőlük kapva további motivációt a folytatáshoz. Ha otthon lustán ülünk a kanapén és az aktuális napi kifogáson gondolkodunk, hogy kihagyhassuk az aznapi futást, nagyon jól tud jönni egy-egy ismerős, aki épp most érkezett vissza egy futókörből és nagyon jól esett neki. Tapasztaltabb, szakértőbb barátaink pedig hasznos tanácsokkal szolgálhatnak, együtt könnyebben viselünk el egy esetleges sérülést, vagy lendülünk át egy nagyon is valószínű holtponton.

Ha rászánjuk magunkat arra, hogy merjünk belépni egy ilyen társaságba, akkor már túllépünk azon az ijesztő tényen, hogy az edzésadataink megosztása pillanatától kezdve mindenki tisztában lesz a valódi fizikai teljesítőképességünkkel. Kezdőként egy dolog – talán az első lépés, szó szerint egyfajta coming out :-) – kimerészkedni a szabad ég alá futni, de azért más dolog az edzéseink minden apró részletét megosztani másokkal. Ám ha jó a társaság, akkor ez biztosan nem fog gondot okozni. Ha kezdő vagy, ne aggódj: a futók nagy többsége nem nézi le a lassú, kezdő futókat, hanem nagyon is igyekszik nekik segíteni az előrejutásban. Egy jó futótársaságban nincs hiány megértésből és jótanácsokból (egyébként azt rebesgetik, hogy sörből sem, de ezt már nem is tudom, hogy kitől hallottam).

Bejelentkezés, Facebook-integráció

Ha Facebook van, minden van

Természetesen mindegyik alkalmazáshoz valamilyen formában regisztrálnunk kell, és mostanában nagy és kényelmes divat, hogy bizonyos webes szolgáltatásokba Facebookos/Twitteres fiókunk használatával léphetünk be. Ennek megvannak az előnyei (kényelmes, gyors, nem kell mindig felhasználónevet és jelszót megjegyezni/bepötyögni, közvetlen kapcsolat keletkezik az alkalmazás és a Facebook/Twitter között), de a hátrányai is: képzeljük el, milyen lenne az élet, ha hirtelen leállna a Facebook/Twitter? ... Jó, jó, tudom, kisebb bajunk is nagyobb lenne ennél, de azért ne felejtsük el, hogy a sok bajt tetézve ráadásul még a kedvenc edzésnaplónkba sem tudnánk belépni. Brrrrr, még belegondolni is szörnyű :-)

Opcionális facebookos bejelentkezést az Endomondo, a Nike+ és a SportsTracker biztosít, de a Garmin és a RunKeeper is összekapcsolható később a Facebook-fiókunkkal. Én a fent írtak miatt a magam részéről inkább a saját név/jelszó párost igyekszem használni, és az alkalmazáson belül létrehozni a közösségi oldalakkal való kapcsolatot, ha szükség van rá.

Privát vagy publikus?

Mindegyik említett edzésnapló (Endomondo, Garmin, Nike+, RunKeeper, SportsTracker) lehetővé teszi a teljesen privát felhasználást: ilyenkor minden információ amit az oldalon rögzítünk, csak általunk érhető el. A másik véglet a publikus beállítás, ilyenkor mindenki számára megosztjuk az adatokat; a két véglet között pedig a „barátok" helyezkednek el – a barátok számára megosztott információt csak az általunk kiválasztott ismerőseink láthatják.

  • Az Endomondoban, RunKeeperben és SportsTrackerben a személyre szabható alapértelmezés mellett minden aktivitáson egyenként is beállíthatjuk hogy az privát, barátoknak szóló, vagy teljesen publikus. Sőt, az Endomondoban és a RunKeeperben az aktivitás térképére külön beállítás vonatkozik – például beállíthatjuk, hogy a hétvégi hosszú futásunk adatait (idő, táv, statisztikák) mindenki láthassa, de a térképhez csak az ismerőseink férhessenek hozzá.
    Kifinomult jogosultságkezelés az Endomondoban és a RunKeeperben:
    mindenki, haverok, vagy csak mi - külön az edzésre és a térképre
  • A Garmin nem ismeri a barátok fogalmát, így alapértelmezésként (majd aztán aktivitásonként is külön) két beállítás létezik: egy aktivitás vagy privát (zárt lakat), vagy publikus (nyitott lakat). A publikus aktivitások címét ismerve bárki megtekintheti azokat.
  • A Nike+ lehetővé teszi a barátkozást, ennek azonban nincs hatása a jogosultságkezelésre – sőt, a beállítás a felhasználói profilunkban általános: nemes egyszerűséggel vagy minden aktivitásunk privát, vagy minden aktivitásunk publikus.

Válogasd meg a barátaidat

Mint említettem, a Garmin kivételével az Endomondo, Nike+, RunKeeper és a SportsTracker is ismeri a barátok „friends" fogalmát – bár RunKeeperben Street Teamnek (kb. „utcai csapatnak") nevezik. Ebben a környezetben barát az, akivel kölcsönösen megosztjuk edzésadatainkat, látjuk egymás tevékenységeit. A barátkozás egyébként meghívásos rendszerben működik (azaz a barátkozáshoz kölcsönös megegyezés szükséges), kivéve a RunKeeper esetét, ahol a Facebook ismerőseink automatikusan bekerülnek a csapatunkba. Végülis már a barátaink... (a lényeg, hogy azért viszonylag könnyen lehet ismerősöket törölni is). Barátokat általában többféleképpen kereshetünk: kézzel e-mail cím vagy név szerint, Facebook ismerőseink között, Google fiókunk címjegyzékét használva, sőt akár a közelünkben lakó felhasználók között is böngészhetünk.

Az Endomondoba és RunKeeperbe lépve barátaink aktuális és közelmúltbeli tevékenységeinek folyamát rögtön a főoldalon, a SportsTrackerben a Friends menüpont alatt, a Nike+-ban a profiloldalunkat választva láthatjuk.

Lájkok és kommentek

Saját tevékenységeink természetesen ugyanígy megjelennek ismerőseink oldalán is, és máris indulhat a kölcsönös motiváció. Az Endomondoban, RunKeeperben, SportsTrackerben egymás tevékenységeit az ismerősök „lájkolhatják" (RunKeeperben újabban egy „Healthy" („Egészséges") gomb van ehelyett, hurrá, hát nyilván az), és személyes megjegyzéseket is fűzhetnek hozzá rögtön. Nincs is jobb, mint néhány dicsérő szó egy-egy nagy futás után!


Ismerőseink edzései az Endomondoban... ... és a RunKeeperben (képekkel!)

Megosztás

Ha viszont annyira boldogok vagunk, hogy el akarjuk mondani mindenkinek - mindegyik edzésnapló lehetővé teszi, hogy a tevékenységünket megosszuk közösségi oldalakon, elsősorban Facebookon és Twitteren. A jogosultsági beállításoktól függően ismerőseink lehet hogy csak egy összegzést, de lehet hogy komplett térképes, szakaszokra bontott edzésnaplót látnak majd, és máris lehet gyűjteni a lájkokat és visszajelzéseket.

Érdekes módon azért ebben a funkcióban is akad különbség, az Endomondo például az egyszerű megosztáson túl képes beépülni a Facebook új idővonal (timeline) funkciójába; míg a Garmin például nem csak a saját, hanem közvetlenül egy ismerősünk vagy Facebook-csoport oldalára is lehetővé teszi a posztolást. Legtöbbször azt is be lehet állítani, hogy egy újonnan rögzített tevékenységet a rendszer azonnal postázzon a közösségi oldalakra, de ezt le is tilthatjuk, ilyenkor a tevékenység oldalán általában a „Share" („megosztás") linkre kattintva lehet ugyanezt kézzel kezdeményezni.

Live, PepTalk, Cheers

A haverság minősített esetei. A RunKeeper Live a fizetős RunKeeper egyik szolgáltatása, amikor is – például – futás közben ismerőseink azonnal látják hogy épp merre járunk, hogy megy a futás, de még a közben készített fényképeinket is. Jól is jött tavaly váltófutásoknál, amikor ezzel figyeltünk hogy merre járnak a váltótársaink (az is igaz, hogy nem teljesen pontos, mert valószínűleg az akkumulátor és a telefonszámla kímélése érdekében csak néhány percenként frissíti az adatokat a rendszer). Ez a funkció egyébként az Endomondoban alapértelmezés.

A PepTalk és a Cheers az EndoMondo (mégpedig ha jól emlékszem, a fizetős Pro verzió) és a Nike+ jópofaságai: mindkettő arról szól, hogy az aktivitásunk közben ismerőseink által kommentelt bíztatásokat a telefon rendszeres időközönként a fülünkre mondja. Lévén egyik program sem tud igazán magyarul, ennek a funkciónak kis hazánkban nem biztos hogy egyelőre túl sok jelentősége lesz. Bár, lehet hogy valakinek lesz kedve futás közben azon agyalni, hogy mit is akar jelenteni az angol beszédszintetizátorral kiejtett magyar nyelvű szöveg :-)

Szintek, célok, kihívások

Az idei futásaim alapján zöldöves lettem a Nike+-on

Néha jól jön egy kis extra motiváció, ezért sok edzésnapló nyújt ilyen jellegű extra szolgáltatásokat. A Nike+-on például a belépésünk pillanatától kezdve kapunk egy „színt", hasonlóan a küzdősportokhoz, és ez a szín elkísér minket mindenütt a weboldalon. Ahogy haladunk előre, az egyre több megtett kilométerrel végül szintet lépünk, ami újabb színt visz az életünkbe. A cél persze az, hogy mindenki feketeöves legyen :-).

A Garmin, a Nike és a RunKeeper is lehetővé teszi, hogy saját célokat („Goals") tűzzünk ki magunknak, utóbbinál ez egy egészen friss funkció. Ezek egészen változatos célok lehetnek: adott összes táv vagy idő lefutása egy időszakban (például havi 150 km), egy adott táv lefutása (teljesíteni egy félmaratont), adott sebesség elérése (futni 7 perc / kilométer alatti átlaggal legalább öt alkalommal áprilisban), adott gyakoriságú edzés elérése (legalább négyszer hetente), adott kalória elégetése, satöbbi. 

Az idei célom a Garminon - egyelőre jól állok, és ezt az órán is mindig látom

A lényeg, hogy miután kitűztünk egy célt magunknak, folyamatosan követni tudjuk, hogy hol tartunk a célunk elérésével, ha pedig elértük, lehet örülni, és kitűzni a következő célt.

1781. hely. Végülis a részvétel a lényeg :-)

A célokhoz hasonlók az Endomondo és a Nike+ kihívásai („Challenges") – ezek olyan háziversenyek, amelyekben akár futók százai, ezrei vehetnek részt egyénileg vagy csapatokba szerveződve. Gyakorlatilag csak annyit kell tennünk hogy elfogadunk egy ilyen kihívást, onnantól kezdve a rendszer folyamatosan naplózza a kihívással kapcsolatos tevékenységeinket. Menet közben látszik, hogy hol tartunk a többiekhez képest, a végén eredményhirdetés vár, az Endomondo pedig néha még apróságokat is kisorsol a résztvevők között – minél több kilométert naplózunk, annál nagyobb esélyünk van a nyerésre.

Edzésprogramok

A Nike+ és a RunKeeper profi segítséget is nyújt a felkészüléshez előre elkészített edzésprogramok formájában, a Garmin pedig magához az edzés végrehajtásához nyújt segítséget. A Nike+ „Coach" oldalán keresgélhetünk a különféle edzéstervek között, és közülük kiválasztva a megfelelő távú és időtartamú edzésterveket, fel is iratkozhatunk rá. A feliratkozáskor megadhatjuk az edzésterv kezdő dátumát, aminek segítségével a rendszer felépíti a teljes edzéstervet, napra lebontva az aktuális feladatot, néha kiegészítő megjegyzésekkel együtt. Ezt bármikor követhetjük a weben, de le is tölthetjük naptárba importálható ICS fájl formájában.

  
Edzésprogram a Nike+-on (katt a nagyobb képért!)

A RunKeeper terminológiában ez a szolgáltatás a „FitnessClasses" névre hallgat. Itt profi edzők által, különböző célok elérése érdekében összeállított edzéstervek között böngészhetünk. Miután kiválasztottunk egyet, az edzésterv oldalán a „Schedule" feliratra kattintva láthatjuk magát a tervet, de rövid bemutatkozást olvashatunk az edzőtől is. Ha feliratkozunk („Sign Up", ez fizetős opció), akkor pedig bekerülünk az edzésterv fórumába is („Feed"), ahol a többi résztvevővel együtt követhetjük a tervet, és kérhetünk segítséget egymástól és az edzőtől. 

    
Fitnessz-suli a RunKeeperen (katt a nagyobb képért!)

A Garmin weboldalán saját magunknak állíthatunk össze edzésprogramokat („Workouts"). Itt egy-egy edzés különböző szakaszait határozzuk meg (nem csak pulzus, de természetesen idő, vagy sebesség alapján is), adhatunk hozzá ismétléseket, bemelegítő és levezető szakaszt.

Edzés a Garmin weboldalán és az órán

Ha van kompatibilis Garmin futóóránk, akkor ezeket az edzésterveket az órára is letölthetjük, és ha akarjuk, akkor az óra edzés közben szépen „végigvezet" az edzésterven – azaz, a megfelelő időpontokban pittyeg és mutatja hogy mi a következő feladat.

Versenyek, események

Az Endomondo események („Events") és a RunKeeper versenyek („Races") oldalán böngészhetünk a feltöltött futóversenyek között. Versenyt egyébként bárki létrehozhat, térképes útvonallal, logóval, fényképpel, hivatkozással az esemény saját weboldalára. Az edzésnaplókban látjuk az eseményre regisztrált felhasználókat, a verseny idején a verseny lapján a (RunKeeper esetén a Live-ot használó) felhasználók pozícióját, a verseny után ismerőseink eredményeit.

És a többi...

WiFi-s mérleg a Withingstől. Hiába van lekerekítve a sarka, ennél kockább dolgot nehéz elképzelni :-)

Ezzel nincs vége a funkciók listájának: szinte mindegyik edzésnapló segít a súlyunk rögzítésében és grafikonos elemzésében, sőt ha nem akarunk kézzel bajlódni ezzel, a Garmin és a RunKeeper is kompatibilis bizonyos mérlegekkel, pontosabb nevükön testösszetétel-elemző készülékekkel (a Garmin ANT+-os mérleget használ, a RunKeeper esetén a mérleg egyenesen WiFi-n csatlakozik az internethez és tölti fel az adatokat). Ráadásul nem csak a testsúlyt, de testzsírt, izomtömeget és társaikat is.

A RunKeeper még ennél is tovább megy, és a fitnesszadatokhoz nyilvános programozói hozzáférést hirdetett néhány hónapja. Ennek eredményeként több tucatnyi kütyü és alkalmazás jelent meg, ami a RunKeeper adatbázisába képes tölteni az egyéb fitnesszjellegű adatainkat: az étkezési adatoktól (bevitt kalória, zsír, szénhidrát) a lépésszámlálókon, alvásfigyelőkön (úgyismint mély alvás, REM fázis, éber alvás fázisok száma és hossza) át a vérnyomás és vércukormérő eszközökig.

Ha pedig ránktörne a vásárlási láz, az Endomondo és a RunKeeper is saját webshoppal rendelkezik, ahol hozzájuthatunk a különféle kütyükhöz és márkázott kiegészítőkhöz. Az EarndIt pedig egy olyan kezdeményezés, ahol a Garmin-on, Nike+-on, RunKeeperen (és még néhány más helyen) rögzített futott kilométereinket valós forintokra – dollárokra, merthogy amerikai a vállalkozás, de hátha szállítanak ide hozzánk is – válthatjuk, bónok és ajándékutalványok képében.

... mert megérdemeljük :-)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fusscsiga.blog.hu/api/trackback/id/tr384370217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mottó

"It's very hard in the beginning to understand that the whole idea is not to beat the other runners. Eventually you learn that the competition is against the little voice inside you that wants you to quit." - George A. Sheehan

Friss topikok

Utolsó kommentek