A nagy futó-GPS pancserteszt, I.

2012.01.19. 01:52 :: mICK

Pancserteszt: jobb a GPS-es futóóra mint az okostelefonos futóalkalmazások? Ha már okostelefon, melyik a legjobb alkalmazás?

Vigyázat: a tovább után hosszú, száraz, technikai jellegű bejegyzés következik! :-)

Aki ismer, tudja, hogy kütyü-, adat-, és statisztikamániás vagyok. Aki még jobban ismer, azt is tudja, hogy hosszú évek óta foglalkozom GPS navigációval. Szakmai ártalom is, hogy szinte bárhova megyek a világban, biztosan rögzítem az útvonalat, hogy azután utólag legyen mit nézegetni a Google Earth-ben.

Nem is volt kérdés, hogy amikor elkezdtem futni (akkor még futópadon), azonnal kerestem egy olyan alkalmazást a telefonomra, amivel tudom rögzíteni hogy mikor, mennyit, milyen gyorsan futottam, később pulzussal, valami számított kalória mennyiséggel együtt. A koncepció általában az, hogy az ember a telefonján, vagy az alkalmazás weboldalán rögzíti az adatokat, amiket később visszanézhet, összegezhet, elemezhet, oszthat meg ismerősökkel. Ezeken a weboldalakon az ismerősök látják egymás tevékenységeit, együtt örülhetnek, sírhatnak, motiválhatják egymást. Amikor kijutottam a szabadba futni, mindez még kiegészült a térképek automatikus rögzítésével.
Akkor a Runkeeper nevű alkalmazásra esett a választásom, hogy miért, az majd egy másik bejegyzés témája lesz (az is, hogy most már mást választanék-e).

Majdnem egy teljes évig használtam ezt az okostelefon-Runkeeper kombinációt, ami a maga nemében egy viszonylag olcsóbb megoldásnak mondható, mint a kifejezetten erre a célra készült, GPS vevőt is tartalmazó futóórák használata, persze ha a telefont nem pont ezért vesszük.

Azzal tisztában kell lenni, hogy az okostelefonokba épített GPS vevők másra vannak hangolva, optimalizálva, mint egy kifejezetten futásra, kerékpározásra tervezett céleszközben. A helyzetet rontja, hogy a telefonok nem csak a GPS-t használják a pozíciójuk meghatározására, hanem a közeli mobil adótornyok, sőt, látható WiFi eszközök adatait is. Ez bizonyos esetekben, például rossz GPS vétel esetén, vagy házon belül jól jön, máskor pedig lehetséges, hogy pont ront a helyzeten. A dolog pikantériája az, hogy az okostelefonon futó alkalmazások ezt a működést nemigen tudják befolyásolni, egyszerűen használják azt a pozíciót, amit a telefon a fenti összetevők, valamint nyilván valami fekete mágia felhasználásával előállított.

(Főleg hozzám hasonló kütyümániás) futók közötti beszélgetések során sokszor felmerül ezért a kérdés, hogy vajon mennyivel jobb – főleg pontosabb – egy speckó, drága GPS-es óra, mint az okostelefonos megoldás.

Most, hogy a Párom jóvoltából hozzájuthattam egy csodálatos Garmin futóórához, úgy döntöttem, hogy kipróbálom. A „pancserteszt" kifejezést egy autós magazinból kölcsönöztem, ahol a szinte minden tudományosságot nélkülöző, mégis hétköznapi viszonylatban általában meggyőző, házi tesztekre alkalmazzák. A fogalom másik fontos üzenete, hogy nincs nagyon értelme vitatkozni az eredményekkel, nem kell őket véresen komolyan venni, de mégis jelentéstartalmat hordoznak.

Ezt tettem hát én is: a hét két napján felszerelkeztem a Garmin órával, karomon egy iPhone 4-gyel, azon futó Endomondo, Nike+GPS (footpod nélkül), Runkeeper és SportsTracker alkalmazásokkal; oldalamon feleségemmel, ő zsebében egy másik iPhone 4-gyel, rajta Runkeeper és SportsTracker alkalmazással.
Ahol lehetett, mindenhol kikapcsoltuk az Auto Pause funkciót, hogy ne zavarjon bele a mérésbe. Álló helyzetben elindítottuk az alkalmazásokat, majd két egymást követő nap lefutottuk nagyjából teljesen ugyanazt az útvonalat. Az útvonal kisebb-nagyobb házak között, hol nyíltabb terepen, hol kerítések-falak mellett, vasúti alul- és felüljárót is útba ejtve haladt.
A párom telefonján első nap a GPS mellől kikapcsoltuk a WiFi-t, hogy lássuk, okoz-e valami lényegi különbséget a WiFi hiánya – azt már most elöljáróban elmondhatom, hogy semmi szemmel látható lényegi különbség nem volt. Második alkalommal pedig azt próbáltuk megfigyelni hogy van-e valami eltérés attól függően hogy az ember karpánton vagy zsebben hordja a telefonját - a válasz itt is, hogy nem igazán.

A két futás után feljegyeztem az egyes alkalmazások által mért távolságadatokat, és a két mért érték átlagát vettük az alkalmazás eredményének. Ez alól kivétel a Nike+GPS, azt ugyanis első alkalommal véletlenül indoor üzemmódban sikerült elindítani, úgyhogy csak a karom kalimpálásából próbálta megtippelni a távolságot (csodálkoztam is hogy miért kérdezi meg futás után hogy és amúgy mennyit futottam? :-) ). Becsületére legyen mondva, hogy kalibrálás nélkül is, csak 32%-ot tévedett, felfelé. Ezért ezt az eredményt töröltük a tesztből (de legalább megvolt a kalibrálás... :-) ) – így a Nike+GPS csak egy méréssel szerepel az eredményben. Látni fogjuk egyébként, hogy ez túl nagy hátrányt azért nem okozott számára.

A kérdés már csak az volt, hogy mit használjunk referenciának, hiszen nem toltuk magunk előtt a Rockenbauer Pál zseniális Másfélmillió lépéséből ismert egykerekűt a pontos méréshez. Azt véletlenül korábbi tapasztalatokból már tudom, hogy a futásunk környékén a digitális térképek picit el vannak csúszva – nem is csoda, hogy amikor először a Google segítségével „felmértem" a távot, a térkép szerinti utak középvonalát követve, jócskán többet sikerült mérni, mint a valóság – ezért egy másik módszert követtem, és a digitális műholdképek nyomvonalát követve felrajzoltam az útvonalat. Ez szerepel az alábbi táblázatban a Google oszlopában.

 

Az első sorban a két futás során az alkalmazások által mért távolságok átlaga látható; a második sorban fenti eredmények számított átlagától; a harmadik sorban pedig a Garmin mérésétől számított százalékos eltérés látható.
A fenti számokat még majd elemezgetjük, de egy dolog azért már látható: a spéci futóóra és az iPhone 4-en futó alkalmazások mérései közötti különbség, egy alkalmazást leszámítva, kisebb mint egy százalék (ha sebességet nézünk, akkor ez ugye mondjuk egy 5 perc / km sebesség esetén kevesebb mint 3 mp / km mért sebességkülönbséget jelent). Azt is hozzá kell még tenni, hogy footpod híján az nem derült ki, hogyha a Nike+GPS még a spéci lépésszámlálóhoz is hozzáfért volna, akkor mennyivel lett volna más (gondolom, jobb) az eredmény.

Néhány gyors konklúziót ebből már rögtön le is vonhatunk:

  • Az ugyanazon a telefonon futó alkalmazások (joggal feltételezhetjük hogy ugyanazt a pozíciót kapják mindig) néha más-más eredményre juthatnak, tehát mindegyik csinál valami trükkös utófeldolgozást az adaton. Ennél fogva elvileg a telefontól függetlenül is lehetne egyik "pontosabb", mint a másik.
  • A fenti listából a SportsTracker-t leszámítva viszont szinte tökéletesen ugyanazt az eredményt adták a különböző alkalmazások – ez jó, mert mindenki maga döntheti el hogy melyiket használná, az alkalmazás vagy a mögötte álló felhasználók, a weboldal szolgáltatásai alapján
  • Az eltérés jó eséllyel kisebb, mint 1% - azt mindenki saját maga döntse el, hogy ez sok, vagy kevés, vagy mennyit ér meg neki

Természetesen foglalkoztatott az a dolog, hogy vajon a fentiek közül melyik állhat legközelebb a valósághoz, illetve hogy ha a telefonos alkalmazások végső soron ugyanazt az adatot dolgozzák fel, akkor mégis mi okozza az alkalmazások eredményei közötti különbséget – legközelebb meg is mutatom :-)

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fusscsiga.blog.hu/api/trackback/id/tr23578074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.01.19. 07:46:29

Izgatottan várom a további konklúziókat! Én SportsTrackert használtam először, de fagyott amikor a telefonomban bekapcsolva hagytam az elforgatás érzékelést.

Most Endomondot használok és egyelőre elegendő az a szolgáltatás amit nyújt. Persze célom egy futóóra vásárlása, mert igazán hosszú mérésekre nem elég a telefonom.
Teljesen feltöltve 10 órát bír ami olykor kevés, ha egy teljesítménytúra 50 kilinél hosszabb.

Jelenleg egy Nokia E52-t használok, de később telefont cserélnék és sajnos félek, hogy egy érintőkijelzős telefonon még jobban csökkenni fog az üzemidő.

Azt egyértelműen tapasztalom, hogy a magas házak nagyon képesek megzavarni a mérést. Olykor szigetkörön is csinál butaságot, de néha már kínosan jól mér.

Nekem igazán az adat rögzítése hibahatáron belül elegendő, csak ne kelljen kézzel vezetnem az edzéseim. Versenye hasznos, ha látom a sebességem alakulását egyes szakaszokon.

dvorcsakl 2012.01.19. 09:26:24

Az iPhone 4 hátrányát én nem a programokban éreztem, hanem abban a műszaki megoldásban, ahogy működnek. Mégpedig: addig, míg az autós GPS-ek ill. a GPS-es órák relatíve sűrűn kapnak jelet a műholdakról, addig az iPhone úgy tudom, csak 3 másodpercenként, de még akkor sem biztos.
Igazán nagy eltérés ezért akkor lehet, ha sok a kanyar, a sarok a futásban. Míg egy óra szépen "kirajzolja" az útvonalat a sarkokon is, addig az iPhone (a mintavételezés ritkasága miatt ugyebár), szépen levágja. És mint tudjuk, a háromszög két átfogója hosszabb, mint a befogó.
Egyenes úton, nagy íveknél valóban nincs jelentős különbség, de ez logikus.

Nekem Nike+ órám van, páromnak Garmin 305. A kettőt együtt használom, ha tempóváltásos feladatom van. Ilyenkor látom, hogy még a két óra között is van eltérés, igaz, minimális.

Ami érdekes kérdés lehet, az a különböző oldalak export/import/feldolgozás mechanizmusa.

Olyan még nem volt, hogy a Nike által mért 10 km a Nike+ oldalról, vagy a TrailRunner progiból kiexportálva, majd RunKeeper oldalába importálva ne térjen el jó pár, esetenként 100-200 méterrel - általában lefelé.

De pl: Nike órával mért 30 km esetén, a Nike+ oldalról eagerfoot.org-on keresztül exportált, majd connect.garmin.com oldalra importált lognál +460 méter az eltérés. Ez 1,5%.

Én lenyomtam több mint egy évet iPhoneRunKeeper kombóval, utána váltottam órára, mert 3x is elment a szigeten a jel akkor, amikor hosszút futottam. Ez jobban zavart, mint a pontatlanság.

szumo 2012.01.19. 09:32:33

Nokia C5-ön SportTrackerst használtam. Szerettem. A mobil sokáig bírta, szinte rögtön volt GPS jel.
Samsung Galaxy 3-n Runtastic-ot. G3 hibája, hogy lassan kap GPS jelet (volt, hogy 52perc után) így nem tudtam összehasonlítani az adatokat.
Most Motorola Defy+ és CardiTrainer. Szeretem. Sokáig bírja és azt méri, minta a C5-t. Nem fagy.

szumo 2012.01.19. 09:38:05

@Raиdoм_: "Teljesen feltöltve 10 órát bír ami olykor kevés, ha egy teljesítménytúra 50 kilinél hosszabb." Hát úgy kell nyomni, hogy beleférjen 10 órába :-)

mICK 2012.01.19. 14:22:14

@dvorcsakl: az iPhone is átlag másodpercenként ad új pozíciót az alkalmazásnak, ha az úgy kéri (a kapcsolat megnyitásakor jelezheti az alkalmazás hogy milyen "minőségű" pozíciószolgáltatást kér, a "for navigation" az kb. másodpercenkénti). Az már más kérdés, és szerintem a következő részből jól látszani is fog, hogy ez mennyire célravezető / jó megoldás ebben az esetben.

Az akkumulátor - üzemidő az pont egy olyan faktor ami miatt nem kérdés hogy megéri a futóórát választani - bár egyelőre én annyit nem tudok egyben futni, hogy akár az iPhone-om lemerüljön, pedig az nem a több hetes üzemidejéről híres :-)

dvorcsakl 2012.01.19. 14:34:59

@mICK: szerintem nem.
És ezt azért gondolom, mert
1: látom a logon a pontok sűrűségét/ritkaságát,
2: ha tört a telefon, akkor bele lehet berhelni, hogy ne 3, hanem 1 másodpercenként adjon jelet. Ennek nem lenne létjogosultsága, ha alapól 1 másodperc lenne az érték. Persze nem tudom ez változott é iOS5 alatt.

Ha gondolod, küldök neked két log-ot

Pontosabban hogy 1 másodpercenként kérjen az iPhone jelet. Mert a progi nem fér hozzá a GPS-hez, hanem maga az iPhone rendszere adja meg az infót.

Ha gondolod, átdobok este két log-ot, mindkettő szigetkör, egyik RunKeeper+iPhone, másik Nike óra. Amíg az RK 4 pontot rögzít, addig a Nike 14-et.
A két log-on szignikifáns különbség látható pl. az Árpád-híd alatti fordítónál.

dvorcsakl 2012.01.19. 14:35:38

Na, csak egyszer akartam két logot küldeni, sorry, ha kicsit kusza lettem.

mICK 2012.01.19. 14:38:01

@Raиdoм_: Androidot nem teszteltem tartósabban, csak iPhone-t de szerintem az a szomorú igazság hogy a nagy, fényes, csicsa érintőképernyők tényleg sokat esznek.
Egyébként a Garmin specifikációjában a 410/610-re is "csak" 8 órát mondanak tréning módban, a többi Garminnál pedig "up to 20 hours" de ott nem jelzik hogy milyen üzemmódban. Mondjuk méretben egy 310XT nagyobb mint a 410-es, de nem tudom hogy van-e benne annyival jobb akksi.

A GPS egy eléggé környezetérzékeny eszköz, a holdakra való rálátás, illetve a visszaverődő rádióhullámok rontják a minőséget, ezért van gáz magas házak között, híd alatt, fák alatt. Azt azért hozzá kell tenni, hogy a Garmin-féle eszközök ezeket sokkal jobban viselik, mint a telefonokba rámolt olcsóbb GPS vevők.

mICK 2012.01.19. 14:40:56

@dvorcsakl: majd látni fogod hogy az iPhone-on futó sportstracker logjában megvan minden másodperc (mégis az a legrosszabb mérés, de nem akarom előre lelőni a poént).
Az iGO for iPhone fejlesztése kapcsán "viszonylag" sokat foglalkozunk az iPhone lokáció szolgáltatásával - telefon terheltségtől függ, de egy 4-es iPhone-on simán jön másodpercenként a jel.

dvorcsakl 2012.01.19. 14:44:19

@mICK: baszki, mindig elfelejtem, Te ilyen navis fickó vagy. :-) Én mondjuk csak 3GS tapasztalatról tudok beszélni. Anno rákérdeztem embereknél, hogy javul e valamit ez az adatszolgáltatás, de nem kaptam más választ, mint hogy nem. 3GS-en érezni a navi "hibáját" a hagyományos autó navihoz képet. Mármint hogy már rég befordultam, mikor rájön. Sajna se 4-re, se 4s-re nincs esélyem. :-(

mICK 2012.01.19. 14:48:21

@dvorcsakl: majd ha kijön az 5, lesz óccsó 4-es :-) - igen, 3GS-en, de főleg 3G-n a gyengébb hardver és terheltség miatt előfordulhat jelritkulás, de 4-es generáción már nem igazán.

dvorcsakl 2012.01.19. 14:53:50

@mICK: közben néztem szigetkörös futásod (dec. 31.), egész jó a log, bár gondolom, nem csámpáztál ennyire az egyik faltól a másikig. :-)

mICK 2012.01.19. 14:57:13

@dvorcsakl: remélem, bár ha mégis, akkor ezek szerint még van tartalékom :-)
Nézd meg a Ringet is (dec 10), ott még kevesebb a GPS-t zavaró tényező, látszik is rajta.

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2012.01.19. 14:59:02

@mICK: Egyébként azt hallottam a 10 óra is kitolható, ha energiatakarékos módban használom. Ekkor ritkábban pozicionál. Ha tudom, hogy 8-10 órás menet várható, akkor lekapcsolom a hangot, de ezt az energiatakarékos módot még nem próbáltam.

Február elején lesz egy túrám ami hozzávetőlegesen 12-13 órás lesz, akkor letesztelem, hogy mennyi pluszt is jelent ez igazán.

Nekem igazán hosszú túráknál nem teher a telefon, mert pont a hosszú idő miatt jó ha van nálam. Bári közbejöhet alapon. Amikor viszont elkezd merülni lekapcsolom, mert különben teljesen megölné a telefont.

dvorcsakl 2012.01.19. 15:21:21

@mICK: nem rossz, de nézd meg az enyémet. :-)

Valóban, itt már nincs jelentős különbség. Lehet, tényleg ennyit számít, hogy 3GS vagy 4.

Mottó

"It's very hard in the beginning to understand that the whole idea is not to beat the other runners. Eventually you learn that the competition is against the little voice inside you that wants you to quit." - George A. Sheehan

Friss topikok

Utolsó kommentek